המדריך המקוצר לקריאת תלוש שכר

המדריך המקוצר לקריאת תלוש שכר

כולנו מכירים את הרגע הזה שבו אנחנו פותחים את תלוש השכר, מסתכלים בשורה התחתונה ורוצים לדעת כמה נכנס לבנק, וכולנו יודעים שזה מעניין וחשוב, אבל לא מספיק. עלינו לדעת איך לקרוא את תלוש השכר שלנו, מה המרכיבים שחייבים להופיע בו, מה צריך לבדוק בו ואיך בכלל נוודא שאנחנו מקבלים כל מה שמגיע לנו ובהתאם לוותק שלנו, לדרגה ועוד. בדיוק בשביל זה יצרנו את המאמר הזה שיעשה קצת סדר ויסביר בקצרה איך קוראים את תלוש השכר.

מהם הפרטים שנכיל תלוש השכר שלנו?

מי שאחראי על הכנסת כל הפרטים לתלוש השכר שלנו זו הנהלת חשבונות של מקום העבודה שלנו. בתלוש שלנו מופיעים: פרטים מזהים של העובד, פירוט כל התשלומים שהעובד מקבל, היעדרויות וימי מחלה מנוצלים, הטבות שהעובד קיבל מהמעסיק, ניכויים שונים לרשויות המס, ניכויים מכוח הסכם עם המעסיק, נתוני שכר מצטברים ולסיום, מבחר של נתונים כלליים.

מהם הפרטים המזהים?

הפרטים המזהים הם למעשה הפרטים האישיים של מקבל התלוש והם החלק הראשון בתלוש. הם כוללים שם משפחה ושם פרטי, מצבו המשפחתי של המועסק, תעודת זהות, וותק בעבודה ופרטי חשבון הבנק אליו נכנסת המשכורת. כמו כן, יופיעו בנוסף לפרטים האישיים גם פרטיו של המעביד ובכללם שם המעביד או העסק, כתובת ומספר תיק הניכויים במס הכנסה.

מהם תשלומי המעסיק המפורטים בתלוש?

כל הכנסותיו של המועסק מאותו המעסיק חייבות להופיע ולהיות רשומות בתלוש השכר, גם ההכנסות שהמעסיק מחויב בהן מכוח החוק וגם אלו שאין הוא מחויב לפי חוק. בין התשלומים המופיעים אפשר לראות את שכר היסוד, תשלום של שעות נוספות, דמי הבראה, ביגוד וכדומה.

המדריך המקוצר לקריאת תלוש שכר

ימי מחלה והיעדרויות

חלק נוסף בתלוש השכר כולל דיווח ופירוט של ימי מחלה לא מנוצלים וכן יתרת ימי החופשה של המועסק. כל היתרות ניתנות לצבירה ולניצול חודשיים וצריכות להיות רשומות מדי חודש בחודשו בתלוש.

הטבות שניתנו על ידי המעסיק

ישנן לא מעט הטבות מתוקף הסכם בין מעסיק למועסק ועליהן חובה לשלם מס הן לביטוח הלאומי והן למס הכנסה. בין ההטבות נמצאות הטבות כמו שוברי מתנה לחגים, רכב חברה שהמועסק משתמש בו באופן קבוע ועוד. על פי רוב ההטבות הללו מחושבות ומכונות "שווי" כמו: שווי רכב, שווי שי לחג וכדומה.

ניכויים קבועים שמופרשים לרשויות המס

בתלוש השכר נמצא תמיד חלק נוסף וקבוע שנקרא ניכויים. בחלק זה מפורטים הניכויים המועברים לרשויות המס כמו הביטוח הלאומי ומס הכנסה, ולמוסדות פיננסיים כמו: קופת גמל, פנסייה, קרן השתלמות ועוד.

ניכויים מכוח הסכם

ניכויים אלו הם ניכויים שאינם חובה והם ממופיעים בתלוש במקרים בהם ישנו הסכם בין המעסיק ומועסק. בין הניכויים הללו מכוח הסכם נמצא החזרים על הלוואה שניתנה למועסק, דמי ארוחות ועוד.

נתונים מצטברים

בכל תלוש ניתן למצוא סעיף של נתונים מצטברים. כל תלוש מציג נתונים מצטברים כמו הכנסות וניכויים, מתחילת שנת המס ועד לאותו חודש של התלוש.

עוד משהו שיעניין אותך:
עופר איתן – על חברת טכנולוגיית השיווק שרכשה את חברת מובלין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *